۵ شهری که آینده پیاده مداری را نشان میدهند:
برنامه ریزان شهری در شهرهای عمده سراسر جهان چگونگی سفرهای ما را مورد بازاندیشی قرار داده و بسیاری بر این باورند که پیاده مداری باید دارای نقشی اساسی باشد. آمستردام، کپنهاگ، هلسینکی، زوریخ، و هامبورگ همه به سوی آینده ای حرکت میکنند که در آن خیابانها افراد بیشتر و ماشین کمتری داشته باشند.
🔸 هلسینکی، فنلاند
برنامه توسعه هلسینکی هدفی را برای ساکنین در نظر گرفته است که تا سال ۲۰۵۰ تمام سفرهای روزانه را به صورت پیاده یا با دوچرخه انجام دهند.
🔸 کپنهاگ، دانمارک
کپنهاگ با پیشبینی آیندهی تحرک پایدار، ابتدا در دهه ۱۹۶۰ مکانهایی را منحصراً برای عابران پیاده ایجاد کرد. امروزه، این شهر به شبکهی دوچرخهسواری خود مشهور بوده و پیادهروهای بسیار پراکندهی آن توسط شکلهای مختلف حمل و نقل به هم پیوسته هستند.
🔸زوریخ، سوئیس
از آنجا که از اواسط دهه ۱۹۹۰ پیاده مداری در اولویتِ شهر زوریخ قرار داشته است، در حال حاضر ۳۴ درصد از سفرها در این شهر به صورت پیاده یا با دوچرخه صورت میگیرند.
🔸هامبورگ، آلمان
در هامبورگ، شبکه سبز، فضاهای سبز عمومی را در شهر به هم متصل ساخته و حملونقل فعال را تشویق میکند. هدف این شبکه سبز، نه تنها کاهش حرکت ماشینها در منطقه مرکزی، بلکه نیاز به استفاده از آنها بوده است، که نشان میدهد شهرهای بزرگ میتوانند پیاده مدار بوده و برای مردم طراحی شوند.
🔸آمستردام، هلند
آمستردام با قرار دادن محدودیتهای سرعتی در بیشتر خیابانهای شهر و طراحی فضاهای خاص بدون ماشین، به حملونقل قدرتمند پویا دست یافته است.